PIJN IS NIET EENDIMENSIONAAL


Met regelmaat krijg ik van mensen de feedback dat ze pijn hebben of pijn houden op een plek in hun lichaam. Wanneer je pijn bestudeert, leert over pijn, dan is een van de uitgangspunten dat pijn een emotie is. Dit houdt is dan je pijn voelt en niet hebt. Dit lijkt misschien een nietszeggend verschil maar juist dit begrip zorgt ervoor dat je veel meer invloed op je pijn kan uitoefenen dan je nu misschien denkt.

Pijn is namelijk het eindproduct van een chemisch proces in het lichaam. Dit chemische proces wordt door veel onderdelen beïnvloed. Onderdelen waar je zelf allemaal invloed op kunt hebben.


Veel mensen komen er na een operatie achter dat dit niet de juiste oplossing is om van je pijn af te komen. De oorzaak ligt namelijk veelal niet in de structuur waarin gesneden wordt.


Wat helpt dan wel? Gedachten en Emoties beïnvloeden het zenuwstelsel. Pijn heeft een grote impact op mensen hun leven en kan een groot effect hebben op je humeur en stressniveau. Al die gedachten en overtuigingen zijn ook brein-impulsen.

Je kan leren om stress te verminderen en het zenuwstelsel tot rust te laten komen. Dit helpt je met je emotionele stabiliteit en kan pijn verminderen.


Dieet en Leefstijl beïnvloeden ook pijn. Onze huidige leefstijl is daar niet het allerbeste voor. Wat we eten en hoe we leven kan heel erg bijdragen aan een gesensitiseerd (overgevoelig) zenuwstelsel. Roken, voeding, alcohol en actief bewegen zijn een aantal belangrijke onderdelen.


Fysieke activiteiten zijn ook heel belangrijk. Het opstarten van beweging zonder angst (voor pijn) en dit langzaam aan opbouwen zorgt voor het herstellen van je bindweefsel (fluidity / soepelheid). In de eerste fase van opstart kunnen medicijnen (pijnstillers) je soms helpen om over een drempel te komen, deze dienen echter wel weer snel afgebouwd te worden.

Een ander belangrijk onderdeel, en zeker bij chronische pijnklachten, is de diepere betekenis van de pijn. Dit achterhalen heeft een enorme meerwaarde. Dit doe je op basis van je persoonlijke verhaal. Door uit te zoomen en te kijken naar alle dingen die gebeurden rond de tijd dat de pijn opkwam en erger werd. Het herkennen van diepere emoties kan een goed onderdeel zijn van het helingsproces.


De meeste onderdelen van het lichaam helen binnen drie tot zes maanden.

Aanhoudende of chronische pijn heeft dus niet met structurele schade te maken maar vooral met de gevoeligheid van het zenuwstelsel. Dit is dus meer complex.

Om te weten wat er aan de hand is moeten we het brein en het zenuwstelsel her-trainen zodat het sterker en dus minder gevoelig wordt.

Hierbij moeten we kijken naar alle onderdelen die het zenuwstelsel beïnvloeden.


Pijn is dus overgevoeligheid van het zenuwstelsel

De motor of katalysator van je zenuwstelsel is je brein (hersenen). Wanneer er veel hersenactiviteit is neemt de gevoeligheid van je zenuwstelsel toe. Wanneer je hersenen tot rust komen neemt de gevoeligheid van de zenuwstelsel af, en dus ook je pijngevoeligheid.


Hoe kan je hier invloed op uitoefenen?

Je kan dit beïnvloeden door je mind tot rust te brengen door middel van het verminderden van prikkels, verminderen van blauw licht, mediteren, je ogen sluiten, ademhalingsoefeningen, wandelen, in de natuur zijn.


Voor mij persoonlijk is het verbonden ademen een van de belangrijkste onderdelen geweest om meer in contact te komen met mijn lichaam en mijn pijngevoelens en emoties beter te leren kennen.

Recente blogposts

Alles weergeven

Nek en schouderklachten

Toenemende nek- en schouderklachten? Vaker last van hoofdpijn? Niet gek deze wintermaanden.
Tijdens de koudere maanden trekken we automatisch onze schouders wat vaker op. Kou vermindert namelijk de do